fluffymarshmallowkitten

Alla inlägg under december 2012

Av Erika Nordvall - 31 december 2012 13:30

Nu är det bara några timmar kvar. Sedan är det ett nytt år, med nya möjligheter och nya mål!


Men idag är det bara till att njuta: äta gott, slappa och göra det jag vill :D


Imorgon ska jag renskriva mina nyårsluften och göra klara regler på hur detta ska gå till, men som sagt, det tar jag i morgon.


Nu hoppas jag att alla njuter av denna nyårsafton! :D

Av Erika Nordvall - 8 december 2012 10:04

Igår vart det  ju julmat. Och det vart i bra mängder! runt 400 kcal så det är ju lite skillnad i gemförelse med den siffran som jag fick fram igår på hur min "Jultalrik" brukar gå på.


Sedan drog jag på STUK och stod och sjöng med till 90-talslåtar och dansa. Så himmla härligt! Men fick lite kompislängtan till alla goingar nere i sundsvall när de spelade "Yeeh yeeh wow wow".:D


Aja, jag drack bara isvatten så där hyll jag ju mig på rätt ställe på "kalorimätaren".


MEN sen kom jag hem och gjorde något dumt... Plocka fram en chipspåse. Varför gör man så? Speciellt när man inte äns är hungrig eller så värst sugen???


Så idag blir det till att fixa det! Träna och äta rätt!

Av Erika Nordvall - 7 december 2012 12:18

Ikväll ska jag följa med Krille på julbord hos hans bekanta, och jag ville vara förberädd angående kaloriräkningen, för på appen jag har är det inte alltid det går att skriva styckeantal på tex köttbullar och prinskorv.


Och OJ va jag blev chockad! Hittade en sida där de lagt upp det mästa samt kcal-innehåll per bit.


Det som jag nästan blev mest förvånad över var att Julmust va SÅ MYCKET MINDRE än glögg? :o Trode det var tvärt om.




GODIS/DESSERT

Knäck, 1 st, 51 kcal
Kola, 1 st, 36 kcal
Aladdinask, 500 g, 2 750 kcal, 1 bit, 44 kcal
Skumtomte, 10 g, 33 kcal
Ris à la Malta, 1 dl, 200 kcal
Pepparkakor, 5 g, 23 kcal/st
Saffransbullar, 65 g, 207 kcal/st
Marsipanlängd, 1 skiva 20 g, 90 kcal
Clementin, 1 st, 23 kcal

FISK, SKALDJUR

Sill i klart spad, 1 bit, 38 kcal
Sill i tjockare sås, t ex senapssill, 1 bit, 66 kcal
Sillsallad, ½ dl, 55 kcal
Gravlax, 1 skiva 25 g, 45 kcal
Rökt lax, 1 skiva 25 g, 53 kcal
Lutfisk, 1 dl, 50 kcal
Rökt ål, 1 bit, 40 g, 140 kcal
Janssons frestelse, 100 g, 150 kcal
Skaldjurspaté, 100 g, 150 kcal

KÖTT & ÄGG

Julskinka 1 skiva, 40 g, 48 kcal
Revbensspjäll, 1 bit 50 g, 145 kcal
Kalkon, 1 skiva stekt, 40 g, 50 kcal
Julköttbullar, 1 st, 13 g, 30 kcal
Julkorv, 1 bit 50 g, 130 kcal
Prinskorv, 1 st, 25 g, 60 kcal
Julsylta, 1 skiva, 40 g, 50 kcal
Pressylta, 1 tunn skiva 15 g, 45 kcal
Lantpaté, 1 skiva 80 g, 325 kcal
Leverpastej, 24 %, 1 skiva 15 g, 40 kcal
Ägghalva 45 kcal

GRÖNSAKER, ROTFRUKTER, GRYN

Rödkålssallad, hemlagad med dressing 1,5 dl, 50 kcal
Rödbetssallad, färdigköpt 1 port 100 g, 300 kcal
Rödkål, brunkål, 1 dl, 65 kcal
Potatis, 1 st 80 g, 70 kcal
Risgrynsgröt, 1 dl, 95 kcal

TILLBEHÖR

Hovmästarsås, 1 msk, 83 kcal
Béchamelsås, ½ dl, 63 kcal
Majonnäs, 1 msk, 108 kcal
Lättmajonnäs, 1 msk, 49 kcal
Cheddarost, 30 %, 1 skiva, 40 kcal
Edamerost, 23 % 1 skiva, 32 kcal
Västanost, 10 % 1 skiva, 23 kcal
Julknäcke, 1 bit 13 g, 51 kcal
Julvört, 1 skiva 35 g, 94 kcal

DRYCK

Julöl, 3,5 % 1 dl, 38 kcal
Lätt julöl, 2,8 % 1 dl, 29 kcal
Starköl, 5,6 % 1 dl, 47 kcal
Julmust, 1 dl, 40 kcal
Lätt julmust, 1 dl, 1 kcal
Snaps, 4 cl, 92 kcal
Glögg, 21 % 1 dl, 178 kcal
Vin, 12 % 1 dl, 72 kcal
Cider, 1 % 1 dl, 47 kcal
Cider light, 1 dl, 15 kcal
Cider, 4,5 % 1 dl, 69 kcal



Hur mycket min Julkväll BRUKAR kosta kalorimässigt ( KOmmer inte bli så i år...)


Mängd/mat                                    kcal


5 skumtomtar                                 165

4 pepparkakor                                92

1 dl glögg                                        178

5 knäck                                           255

5 aladin-bitar                                  220

1 lussekatt                                      207

5 dl julmust (om inte mer)              200

1 julvört                                           94

3 prinskorvar                                  180

4 köttbullar                                     120

2 potatisar                                      140

2 skivor leverpastej                        80

1 ägghalva med majonäs               45+180

1 skivor skinka                               48

50 g jansons                                   75


Sammanlagt:                        2079 kcal

 

 

Helt ofattbart! :O Dyr kväll det! Den siffran ska jag ha kvar i bakhuvudet nu under jultiden!

 

 

Av Erika Nordvall - 7 december 2012 08:51

Dagens frukost: fiberhavregrunsgröt, 0,5 rivet äpple, kanel, ägg och kaviar=227 kcal

Bra start på dagen och håller magen mätt och belåten :)

Av Erika Nordvall - 5 december 2012 20:42

Då går man på ica och plockar sallad. Eller?

Av Erika Nordvall - 5 december 2012 18:52

Fick ett äterfall av "gammla Erika" i eftermiddag så jag bara kasta i mig det som fanns i skåpen: rån, pepparkakor, lussekatter, makrill... Ja allt, MEN jag höll mig i alla fall borta från godiset, och jag höll mig under mitt kalori-sträck för dagen.


Sedan kom ångesten... och när Krille kom hem skulle han på gymmet och halvt som halvt fick med mig.

- Du går typ inte på några pass längre va? frågade han.

Jag tog så illa vid mig, tyckte att han var elak som sa så, att han inte skulle bry sig om va jag gör med mina pengar, att han kan hjälpa till lite mer här hemma så jag har tid...


Men igentligen skämdes jag bara... För jag har inte använt mitt gymkort så mycket som jag borde, så jag försöke bara komma på massa ursäkter och kylla ifrån mig, bara för att jag egentligen blev så arg på mig själv. Och äckliag. Äcklad över vad jag just gjort innan han kom hem, och ännu mer med tanke på att jag inte tränat på riktigt på flera dagar...


När jag väl kom på gymmet tillbringa jag det på bandet och lite crosstrainer- 550 kallorier förbrända, men mådde så illa.


Och nu när jag kom hem så tog det i sig illamåendet. Vill bara krupa ner under jorden! Eller magpumpas!

Blä för mig! Nu ska jag hata mig sälv ett tag tills jag mår bättre...


Jag får se det posetivit:" somliga straffar gud på direkten" och det gör kasnke att jag lär mig att inte göra sådanna där dumma hemska äckliga återfall,..



Av Erika Nordvall - 5 december 2012 09:31

Okey! Nu ska jag dra igång något som kommer likna mitt "60-dagarsprjekt" men inte helt lika. Utan nu fram till julafton ska jag vara stenhård med min kaloriräknare!


Så skilnaden är ju att jag kommer få äta nästa vad jag vill men får INTE överstiga mitt berknäade ankal kalorier jag ska äta: Om jag ska unna mig något MÅSTE jag har "råd med det".

Och Julmöst. Det blir det inget innan 24 :P
 och inte knäck heller.


Så kommer nog bli mycket matbilder och dyrligt här på bloggen nu fram till jul, så ber om ursäkt om ni tycker det är tråkigt.


Fast jag själv tycker det är något som är väldigt motiverande när jag läser andras bloggar om deras väg mot ett hälsosammare liv. Vad tycker ni?



Detta vart min frukost:  


2 ägg, färsk champinjon, lök, tomat - 189 kalorier

Mums!

Av Erika Nordvall - 4 december 2012 23:08

Åh sådan mysig dag! Vaknade i morse och gick upp och fixa mysfrukost till mig och min underbara Krille.

Jag kokade ägg, värmde tomtegröt, duka fint med duk och tända juslycktor. Tog även fram min smidesadventstake och tände första ljuset. Sedan kröp vi ihop i soffan och såg julkalendern för idag.


Ska börja tända ljus och duka fint varje morgon nu under december! :D





Och nu ikväll har Paula varit hit och vi har kollat på Pelle Svanslös- Julkalendern. Så söt den är! Vi värmde även glögg och åt pepparkakor och lussebullar. Mums!



Allt luktas så gott runt jul: kanel, saffran, stearin... gran. Längtar tills jag kliver upp på morgonen innan resten av huset har vaknat och jag sätter mig i soffan med mysig pyjamas och en filt, sedan bara kollar på den fint klädda julgranen med glitter och varmt ljust från ljusen, pumlor i olika färger, istappar som gnistrar och den ståtliga julstjärnan i toppen.


det är bland det mysigaste som finns. Eller hur?

Ovido - Quiz & Flashcards